CO TO JEST CAMBER I ROCKER W NARTACH?

fot. Atomic

Postanowiłaś/eś kupić narty, szukasz więc modelu idealnego, który odpowiada Twoim preferencjom.. Sprawdzasz zatem w jakie technologie narty zostały wyposażone. Napotykasz jednak na obco brzmiące nazwy: camber i rocker. Czym są, i co musisz o nich wiedzieć? Tego dowiesz się z naszego wpisu! 

NIE TAKA PROSTA NARTA JAK SIĘ WYDAJE!

Na pierwszy rzut oka narta jest prosta, ale zakończona odgiętym "noskiem". Czy na pewno? Połóż ją na płaskiej nawierzchni, a się przekonasz. Pod nartą jest przestrzeń, a ona sama posiada na środku coś na kształt łuku? To właśnie camber. 

Camber to naturalny łuk narty bez wywierania na nią żadnego nacisku. Należy go wziąć pod uwagę przy wyborze idealnego modelu nart lub deski snowboardowej. Połóż nartę płasko na śniegu. Im większa przestrzeń pomiędzy środkiem narty a śniegiem, tym większy camber. Podczas jazdy po twardym śniegu i nacisku na nartę, to camber sprawia, że jest ona bardziej przyczepna.

TRZY RODZAJE CAMBRÓW

Na rynku mamy wiele rodzajów nart, ale nie każda posiada taki sam camber. W zależności od przeznaczenia możemy się spotkać z różnymi typami cambrów. Poniżej ich krótka charakterystyka. 

CAMBER KLASYCZNY

Najpopularniejszy. Jest to średni camber od 3 do 5 mm, który występuje w większości nart, od modeli on-piste po freeride, ponieważ zapewnia dobrą przyczepność na twardym, ubitym śniegu.

CAMBER PŁASKI LUB JEGO BRAK

Można go zaobserwować w płaskich nartach, bez żadnego łuku. W rezultacie mamy narty średnio nadające się do jazdy, bez zbyt dużej przyczepności i zwrotności. Dlatego obecnie nie znajdziemy płaskiego cambera w zbyt wielu nartach.

CAMBER ODWRÓCONY

Znajduje się w miejscu, w którym tylko część narty pod stopą narciarza styka się ze śniegiem. Często znajdziemy go w nartach typu powder skis — szczególnie w grubych nartach, które są bardzo szerokie. Odwrócony camber jest wykorzystywany coraz rzadziej na rzecz podwójnego rockera połączonego z klasycznym camberem. Kombinacja ta sprawia, że narty są bardziej wszechstronne podczas wchodzenia na przygotowane stoki i zjeżdżania z nich.

NARTY Z CAMBREM DOSTĘPNE NA WROSPORT.PL
CZYM JEST ROCKER W NARTACH?
Jak większość rzeczy na świecie tak i narty mają swój przód i tył. To właśnie tak znajduje się ten tajemniczy rocker. A czym dokładnie jest?
Rocker to ewolucja kształtu dzioba i piętki narty. Zastosowanie rockera w narcie sprawia, że uniesienie jej przedniej części zaczyna się wcześniej i jest bardziej progresywne niż w przypadku dziobów tradycyjnych nart.
Dużą zaletą rockera jest to, że narty lepiej „unoszą się” w śnieżnym puchu i dlatego po raz pierwszy zastosowano go w nartach freeride. Ponadto rocker w nartach on-piste także pozwala narciarzom łatwiej skręcać i sprawia, że narty są bardziej zwrotne.
Rocker został opracowany 10 lat temu i zrewolucjonizował jazdę na nartach podobnie jak narty paraboliczne. Obecnie jest powszechnie stosowany.

Różnica pomiędzy cambrem a rockerem
RODZAJE NART I DOSTĘPNE ROCKERY

W zależności od nart można połączyć camber i rocker na różne sposoby, aby sprostać odmiennym wymaganiom pod względem przyczepności, zwrotności i „unoszenia się” w puchu.

NARTY ON-PISTE

Wyróżniają się lekką krzywizną dzioba, która stanowi od 5 do 15% przedniej długości narty. Taki rocker umożliwia łatwiejszą inicjację skrętu bez utraty przyczepności na dziobie i piętce.

NARTY ALL-MOUNTAIN

Wyróżniają się większą krzywizną dzioba, która stanowi od 10 do 25% przedniej długości narty, oraz lekką krzywizną piętki (od 5 do 10%). Głównym celem zastosowania takiego rockera jest poprawa wydajności nart poza wyznaczonymi trasami oraz podczas jazdy w puchu śnieżnym, bez poświęcania przyczepności na przygotowanych stokach.

NARTY FREERIDE

Dla nart zaprojektowanych specjalnie do jazdy w puchu śnieżnym rocker jest dość wyraźny zarówno na dziobie, jak i na piętce (od 15 do 30%). Celem jest zapewnienie jak najbardziej płynnej jazdy w głębokim śniegu. Ten rodzaj rockera pozwala również na jazdę na większych nartach, co zapewnia większą siłę nośną w puchu oraz lepszą stabilność przy dużej prędkości. Gdy rocker na dziobie i piętce jest identyczny, nazywamy go Twin Rocker lub Podwójny Rocker.

NARTY DO FREETOURINGU I SKITOUROWE

Umiarkowany rocker na dziobie i niewielka krzywizna lub jej brak na piętce przyczynia się do tego, że na uniwersalnych nartach można wprost unosić się w głębokim śniegu. Zapewnia także dobrą przyczepność na twardym śniegu i lodzie.

NARTY FREESTYLE

Wyróżniają się konstrukcją twin-tip (czyli mają podgięte dzioby i piętki) oraz niewielkim rockerem bądź jego brakiem.

NARTY SKITOUROWE DOSTĘPNE NA WROSPORT.PL
Z CAMBREM, Z ROCKEREM - BYLE DO PRZODU

Nie wiesz jakie narty będą dla Ciebie odpowiednie? Nie ma problemu! Odpowiedź nam o sobie, o swoich pasjach, na czym Ci zależy, a dobierzemy narty "szyte" na Ciebie.

Nasi doradcy posiadają kilkunastoletnie doświadczenie nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne (na nie jednych nartach jeździli). Skontaktuj się z nami przez nasze media społecznościowe Facebook, Instagram, przez naszą stronę Wrosport.pl lub osobiście odwiedź nasz sklep. Znajdujemy się we Wrocławiu przy ulicy Wyścigowej 48. Zapraszamy!

To z kim się dzisiaj widzimy?

Pokaż nam, jak spędzasz czas w terenie!

Na Instagramie w podpisie do zdjęcia użyj tagu #wrosport i oznacz @wrosport

Blog